چرا چین می خواهد خورشید مصنوعی بسازد؟


آفتاب نیوز :

منبع انرژی پاکی که می تواند انرژی پاک و نامحدود را تامین کند چیست؟ معمولا در پاسخ به این سوال انرژی هسته ای که از شکافت هسته ای استفاده می کند ظاهر می شود. اما منبع بالقوه دیگری از انرژی وجود دارد که می تواند به پایداری کمک کند، و آن انرژی همجوشی هسته ای است.

به گفته IA، همجوشی هسته ای نقطه مقابل شکافت هسته ای است. شکافت به معنای جدا کردن اتم ها از یکدیگر است که منجر به آزاد شدن انرژی می شود، اما همجوشی زمانی است که دو هسته اتم با هم ترکیب می شوند و هسته سنگین تری را تشکیل می دهند. همجوشی در واقع فرآیندی است که خورشید و ستارگان را نیرو می دهد.

به منظور مهار انرژی خورشیدی، چین در حال ساخت یک مرکز تحقیقاتی به نام مرکز تحقیقات جامع فناوری همجوشی (CRAFT) در هیفی، استان آنهویی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، شین هوا، این مرکز به منظور توسعه فناوری های اساسی مورد استفاده در تولید برق از انرژی همجوشی ایجاد شده است.

تکمیل CRAFT تا سال 2025

مرکز تحقیقات جامع فناوری فیوژن بزرگترین مرکز تحقیقات همجوشی هسته ای چین است و نام آن از غول افسانه ای به نام کوافو گرفته شده است. کوافو یک غول اساطیری چینی است که سعی کرد خورشید را بگیرد اما در این راه مرد.

چین در طراحی های قبلی خود از نام این غول اسطوره ای استفاده کرده است. به عنوان مثال، سال گذشته، در ماه اکتبر، یک رصدخانه فضایی خورشیدی به نام Kuafu-1 را راه اندازی کرد.

تصاویر آپلود شده توسط خبرگزاری شین هوا یک محفظه خلاء دونات را نشان می دهد که در آن آزمایش های همجوشی انجام می شود.

شایان ذکر است که تاسیسات همجوشی هسته ای دیگری در استان آنهویی چین به نام توکاماک ابررسانای آزمایشی پیشرفته (EAST) وجود دارد که به خاطر شکستن رکوردها در تولید انرژی همجوشی مشهور است.

در داخل EAST یک راکتور همجوشی مغناطیسی ابررسانا وجود دارد که شکل آن نیز مانند دانه است و از میدان های مغناطیسی برای محدود کردن پلاسما در دماهای بسیار بالا استفاده می کند.

در دسامبر 2021، اعلام شد که دانشمندان چینی در EAST توانستند پلاسمای 120 میلیون درجه فارنهایت (حدود 70 میلیون درجه سانتیگراد) تولید کنند و آن را در آن دما برای 1056 ثانیه حفظ کنند.

انرژی پاک انرژی آینده است

اگرچه زغال سنگ و گاز طبیعی منابع اصلی انرژی در سراسر جهان هستند، دانشمندان و محققان در تلاشند تا منابع انرژی پاک جایگزینی را بیابند که به اندازه زغال سنگ و گاز طبیعی محدودیت عرضه ندارند.

همجوشی هسته ای از فیزیک خورشید ما تقلید می کند و مقادیر زیادی انرژی به شکل الکتریسیته تولید می کند. همجوشی هیچ زباله رادیواکتیو به جا نمی گذارد و گفته می شود که حتی از شکافت هسته ای ایمن تر است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، یک لیتر آب دریا حاوی دوتریوم کافی است که انرژی همجوشی آن معادل سوزاندن 300 لیتر بنزین است.

دانشمندان و کارکنان CRAFT در حال حاضر طراحی و آزمایش تجهیزات این مجموعه را آغاز کرده اند.

هو جیان‌شنگ، معاون مؤسسه فیزیک پلاسما در مؤسسه علوم فیزیکی هیفی، به گلوبال تایمز گفت که چین می‌تواند ظرف 30 تا 50 سال به انرژی عملی همجوشی دست یابد.

EAST برای آزمایش فناوری همجوشی هسته‌ای برای راکتور بزرگ‌تری که در فرانسه ساخته می‌شود استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد جهان به استفاده پایدار از نیروگاه فضایی نزدیک‌تر شده است.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما